Husbilsliv: gasol, el och diesel

I en husbil kommer man lite närmare energiflödet än i ett hus där det mesta normalt sett funkar utan att man behöver fixa med det. Eftersom jag ibland får frågor om gasol och värme i husbilen har jag skrivit ihop en beskrivning av hur vi har det.

Vår husbil går, liksom de flesta, andra på diesel. Motorn laddar våra två bilbatterier, varav det ena är avsett endast för bodelen. Härifrån får vi el till lampor, laddning av telefoner, vattenpumpen som pumpar upp vatten i kranarna med mera. Vi tankar alltid Preems Evolution diesel om det finns möjlighet, för den är gjord av delvis fossilfri råvara.

Gasolen är den andra viktiga energikällan, som är lite svårare att få tag på än dieseln. Vi har två gasoltuber som man kommer åt från garaget. De byter man på mackar, bygghandlar etc. Gasolen driver kyl, frys, spis och värmepannan.

När motorn är igång håller den kyl och frys kalla, och när vi stannar slår de automatiskt över på gasol. När husbilen är ansluten till elnätet använder kyl & frys elen från det. Smidigt att inte behöva tänka på att byta energikälla 🙂

På denna husbilen har vi en automatisk omkopplare mellan gasolflaskorna som även stänger för dem vid eventuell krock. På vår förra husbil hade vi inte det, så då stängde vi alltid av gasolen innan vi startade bilen. Vi fick inte heller någon indikation på när en tub var slut, så byte av flaska blev oftast mitt i natten eftersom det gick mest gasol då.. Nu behöver vi bara kolla då och då om omkopplaren har bytt tub, och i så fall är det dags att börja tänka på att ersätta den första med en full.

En gång frågade en kompis om det inte var kallt att sova i husbilen på vintern, men vi har alltid rumstemperatur i husbilen när vi är ute på tur 🙂 När vi hade husvagn, innan barnen, brukade vi inte ha värmen på förutom om det var en väldigt kall natt, men sedan vi började åka husbil och fick små barn har vi alltid rumstempererat. Vi har en termostat där man anger önskad temperatur. Dagtid stänger vi ofta av värmen om det är soligt eller varmt, så behöver den inte fundera på om den ska köra eller inte. När det är kallt ute brukar termostaten ligga lite fel, så då får vi ställa ner vald temperatur några grader så blir det lagom.

Det kallaste vi har sovit i husbilen är 28 minusgrader. Då blev det frost runt bodelsdörren och under dörrmattan, men vi höll rumstemperatur hela natten. När det har varit runt 20 minusgrader har det passerat utan problem.

Dagen efter den kalla natten i Oxberg, Dalarna

Det brukar gå ganska bra att hålla svalt i bilen varma sommardagar även om vi inte har air condition. Man får jobba med att dra för gardiner på solsidan och öppna fönster eller takluckor på skuggsidan. I framrutorna brukar vi sätta reflekterande solskydd (40 kr på Biltema..) på sommaren för att hålla ute lite värme. På vintern sätter vi också i dem fast åt andra hållet. Vi har dem alltid på insidan, så är de torra och rena 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *